XIV Wielki Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Ekologicznej i Ogrodniczej

XIV Wielki Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Ekologicznej i Ogrodniczej

W dniach 22-23 maja 2014 r. odbyła się XIV edycja Wielkiego Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Ekologicznej i Ogrodniczej dla szkół specjalnych.
W tegorocznym konkursie wzięli udział uczniowie zawodowych szkół z Polski i uczniowie szkół gimnazjalnych z Białegostoku. Szkoły reprezentowane były przez dwuosobowe ekipy uczniów. Gościliśmy zespoły pochodzące z następujących ośrodków:

  • Warszawa – Zespół Szkół Specjalnych nr 105
  • Kętrzyn – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
  • Długobórz – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy.
  • Grajewo – Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II
  • Białystok – Państwowe Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi
  • Białystok – Zespół Szkół nr 11
    Zespół Szkół nr 16 w Białymstoku reprezentowała ekipa licząca czterech uczestników.


Konkurs składał się z dwóch części:
I. Część pierwsza
1. teoretyczna konkursowa:
– test
II. Część druga
2. praktyczna konkursowa:
– sadzenie roślin ozdobnych na terenie posesji szkoły
– zadanie ekologiczne – segregowanie odpadów ( plastik, szkło, odpady organiczne, papier, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny)
– rozpoznawanie organizmów żywych – szkodników i sprzymierzeńców ogrodnika
W działaniach konkursowych wzięło udział 16 uczestników.
W tegorocznym konkursie zwyciężyli uczniowie z Zespołu Szkół nr 16 w Białymstoku. Drugie miejsce zajęła ekipa ze Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Długoborzu, a trzecie – uczniowie z Publicznego Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi z Białegostoku. Indywidualnie zwyciężyła Natalia Antosiewicz.
Konkurs miał za zadanie propagowanie wiedzy ekologicznej i ogrodniczej, ukazanie zależności między człowiekiem a otaczającym go środowiskiem. Młodzież niepełnosprawna intelektualnie zetknęła się z działaniami, które miały na celu kształtowanie postaw proekologicznych.
Dzięki konkursowi młodzież niepełnosprawna intelektualnie miała możliwość osiągnięcia sukcesu, podniesienia własnej wartości i wykazania się swoimi umiejętnościami.
Goście mieli okazję poznania naszego pięknego regionu. Wszyscy uczestnicy mieli szansę na zwycięstwo, zdobycie nagród, nie było bowiem przegranych. Konkurs umożliwił nawiązanie kontaktów, wymianę doświadczeń.
Cele ekologiczne są wpisane do ramowych planów nauczania, tak więc realizacja konkursu jest dla nas działaniem zarówno dydaktycznym, jak i wychowawczym.